مطابق با
ماده (1) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و
اختراعات، به شرکتها یا مؤسسات خصوصی یا تعاونی که بهمنظور همافزایی علم و
ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد
اختراع و نوآوری) و تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و
خدمات) در حوزه فنّاوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان بهویژه در تولید نرمافزارهای
مربوط تشکیل میشوند، شرکتها و مؤسسات دانشبنیان گفته میشود.
لایحه حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی
نوآوریها و اختراعات طی نامه شماره 181333/40768 مورخ 8/10/1387تقدیم مجلس شورای
اسلامی گردید و قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها
و اختراعات در روز چهارشنبه مورخ 5/8/1389 مصوب مجلس شورای اسلامی گردید و در
تاریخ 19/8/1389 به تأیید شورای محترم نگهبان رسید و طی نامه شماره 57953/258 مورخ
30/8/1389 مجلس شورای اسلامی به رییس محترم جمهور ابلاغ گردید و سپس طی نامه شماره
195602 مورخ 16/9/1389 توسط رییس جمهور ابلاغ شد. در ادامه هیأت وزیران در جلسه
مورخ 21/8/1391 بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و شورای عالی علوم،
تحقیقات و فنّاوری و به استناد ماده (13) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان
و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و
مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات را تصویب نمود. این آییننامه
طی ابلاغیه شماره 141602/ت 465135 هـ مورخ 21/8/1391 توسط معاون اول رییسجمهور
جهت اجرا ابلاغ گردید.
مطابق با ماده (2) قانون مذکور، شورای عالی علوم،
تحقیقات و فنّاوری مسئولیت سیاستگذاری، برنامهریزی و پیگیری اجرای قانون را بر
عهده دارد و طبق ماده (12) آن، گزارش نحوه اجرای قانون بایستی هر شش ماه یکبار
توسط دبیرخانه شورای عالی عتف تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. کارگروه
تجاری سازی و شرکتهای دانش بنیان در راستای اجرای وظایف و ماموریتهای دبیرخانه
شورای عالی عتف در حوزه شرکتها و موسسات دانش بنیان ایجاد شده است و از مهمترین
وظایف آن تدوین گزارش عملکرد دستگاههای متولی اجرای قانون و رسیدگی به اعتراضات
شرکتها و موسسات دانش بنیان از دستگاههای متولی اجرای قانون است.